ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Wednesday 21 March 2012

MAKAN DAN MINUM.

SITUASI 13.
Semasa di dalam kelas Sosiolinguistik pagi tadi, saya berasa amat lapar. Jadi, saya memberitahu kepada kawan sebelah saya bahawa saya ingin makan sesuatu. Selepas itu, kawan saya dengan pantas menunjukkan ke arah botol air mineral yang ada di atas meja. Saya pun terfikir, mengapa dia tunjuk air sedangkan saya ingin makan dan bukannya minum. Sebenarnya, sesetengah masyarakat tidak kisah akan penggunaan perkataan bagi merujuk kepada sesuatu perkara asalkan dapat menghasilkan makna yang serupa walaupun salah konsepnya.

PENDAPAT.
Bagi sesetengah masyarakat yang mempunyai dialek seperti masyarakat Kelantan, makan juga boleh merujuk kepada perbuatan meminum air. Walau bagaimanapun, penutur dialek lain tidak mungkin akan dapat faham kerana mempunyai kefahaman yang berbeza tentang sesuatu perkara.

No comments:

Post a Comment