ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Wednesday 28 March 2012

PERCAMPURAN BUDAYA, BAHASA DAN ADAT.

SITUASI 18.


Percampuran yang dimaksudkan ialah perkahwinan. Melalui perkahwinan campur antara seorang lelaki dengan seorang perempuan yang berbeza dari segi budaya, bahasa dan adat akan menghasilkan suasana yang lebih komplek dan unik. Hanya orang tertentu sahaja yang mampu terima perubahan yang berlaku. ‘Kahwin campur’ ataupun kahwin rentas kaum adalah kahwin antara pasangan yang berbeza kaum, seperti kahwin antara melayu dengan cina, atau melayu dengan india atau selainnya. Perkahwinan campur ini amat unik kerana berlakunya perkongsian dari semua segi terutamanya bahasa. Semasa berkomunikasi, masing-masing akan cuba untuk bertutur dalam bahasa yang senang untuk difahami oleh pasangannya. 


Contoh terdekat saya dapat lihat ialah jiran saya yang berkahwin dengan lelaki berketurunan India. Sebelum berkahwin, lelaki itu hanya bertutur dalam Bahasa Inggeris sepenuhnya, Tetapi, selepas berkahwin, lelaki tersebut sedaya upaya untuk belajar bertutur dalam Bahasa Melayu dan makan makanan masyarakat Melayu. Walau bagaimanapun, adat dan budayanya tidak terus ditinggalkan dan tetap dilakukan selagi tidak bertentangan dengan ajaran agama Islam. Begitu juga dengan isterinya.
Mereka tetap saling melengkapi walaupun mempunyai perbezaan dari semua segi terutama budaya dan bahasa. Komunikasi yang berlaku menimbulkan kesan dimana semua pihak dapat memahaminya tanpa sebarang masalah asalkan kedua-dua belah pihak bijak untuk menangani perbezaan menjadi persamaan. 











PENDAPAT.

Setiap kaum yang terdapat di Malaysia mempunyai keunikan sama ada dari segi budaya, bahasa dan adat. oleh sebab itu, setiap ahli dalam masyarakat mampu menerima keunikan tersebut dengan senang kerana sudah biasa dengan keadaan Malaysia yang mempunyai masyarakat majmuk. 

Ringkasnya, kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain mampu untuk berkongsi budaya, bahasa dan adat mereka dengan sesiapa sahaja.

No comments:

Post a Comment