ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Thursday 5 April 2012

Hukum D-M

SITUASI 24.

Hukum D-M ini hanya digunakan dalam binaan Frasa Nama dan tidak melibatkan Frasa Kerja, Frasa Adjektif mahupun Frasa Sendi Nama. Menurut Nik Safiah Karim, D merujuk kepada diterangkan, iaitu unsur inti yang hadir pada kedudukan pertama, manakala M merujuk kepada menerangkan iaitu, unsur penerang yang hadir pada kedudukan yang kedua. Unsur yang diterangkan merupakan unsur inti (benda) dan unsur menerangkan merupakan unsur penerang (menerangkan perihal benda tersebut). Ringkasnya untuk menyebut frasa nama, kita mestilah menyebut nama benda dahulu barulah diikuti dengan menerangkan sifatnya.

Unsur Diterangkan (D)
Unsur Menerangkan (M)
Ikan
besar
Kipas
putih
Pisang
goreng

Penggunaan susunan unsur frasa nama yang bertentangan dengan peraturan hukum D-M adalah tidak gramatis, antaranya seperti *Aliza Restoran, *Polis Kadet, *Ariesya Klinik, *goreng pisang kerana intinya terletak di bahagian belakang. 

PENDAPAT.

Hukum D-M ini tetap mempunyi kekecualian dalam beberapa konteks. Oleh sebab itu, timbul pelbagai kekeliruan terhadap penutur bahasa melayu yang kurang mahir mengenai hukum D-M ini. Penjelasan yang lebih efisien diperlukan bagi mengurangkan berlakunya kekeliruan tersebut.

No comments:

Post a Comment