ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Thursday 5 April 2012

Janji Melayu.

SITUASI 25.

      Janji merupakan suatu perkara atau perbuatan yang harus dikotakan atau dilakukan sama ada cepat atau lambat. Jika perbuatan itu tidak dilakukan bermakna seseorang itu telah memungkiri janji yang telah dibuat. Masyarakat sekarang terlalu mudah untuk berjanji tetapi terlalu susah untuk menunaikannya. Hal ini demikian kerana janji hanya bermodalkan kata-kata yang menggunakan bahasa yang mudah untuk difahami. Bagi orang Melayu, berjanji merupakan perkara yang amat sukar tetapi mereka mengambil mudah perkara yang dijanjikan itu tanpa memikirkan akibat yang bakal berlaku jika mereka tidak menunaikannya. Maka, telah timbul satu persepsi baru yang melambangkan masyarakat Melayu yang tidak menepati janji iaitu "Janji Melayu".

      Secara automatiknya janji Melayu akan dikaitkan terus dengan penggunaan bahasa Melayu yang digunakan oleh masyarakat Melayu untuk membuat janji. Kesannya, masyarakat atau bangsa lain akan memandang rendah terhadap masyarakat Melayu dan terbit perasaan segan dan jijik untuk berkomunikasi dengan menggunakan bahasa Melayu dalam kehidupan seharian mereka. Maka, bahasa Melayu telah mengalami perendahan taraf yang disebabkan oleh bangsanya sendiri.

ULASAN:

Bangsa lain selain bangsa Melayu terutamanya bangsa Cina jarang menggunakan bahasa Melayu kerana menganggap bahasa Melayu tidak membawa perubahan yang positif kepada mereka. Merekan hanya akan menggunakan bahasa Melayu jika terpaksa sahaja.

No comments:

Post a Comment