ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Tuesday 24 April 2012

KESANTUNAN BERBAHASA.


SITUASI 31.

Kesantunan (politiness), kesopansantunan, atau etiket adalah tatacara, adat, atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat. Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan bersama oleh suatu masyarakat tertentu sehingga kesantunan sekaligus menjadi prasyarat yang diterima oleh perilaku sosial. Oleh itu, Ervin Tripp telah menyediakan tiga rumus dalam sistem sapaan iaitu rumus alternasi, rumus kejadian bersama dan rumus perurutan.
1)    Rumus Alternasi
Rumus alternasi merupakan rumus yang menggunakan kaedah yang berkaitan dengan cara seseorang tersebut untuk berkomunikasi yakni menyapa seseorang. Mengikut rumus ini, terdapat beberapa faktor yang mempengaruhinya iaitu situasi yang ditandai oleh status, pangkat yang merujuk kepada tatatingkat dalam suatu organisasi kerja (pegurus dan guru) dan gelaran yang diperoleh seseorang itu (doktor).
2)   Rumus Kejadian Bersama.
Perkara yang diketengahkan oleh rumus ini ialah susunan rujukan kehormat terhadap orang yang disapa yang bersesuaian dengan kedudukannya. Susunannya mestilah bermula dengan rujukan kehormatan diikuti gelaran yang disandang dan nama peribadi. Contohnya ialah Profesor Madya Dr. Talib Samat.
3)   Rumus Perurutan
Rumus perurutan pula merupakan rumus yang membincangkan mengenai rujukan kehormat. Oleh itu, ia memerlukan kata-kata sapaan terhadap rujukan kehormat tersebut dan penggunaannya mestilah sesuai dengan kedudukan atau gelaran yang disandang oleh seseorang itu. Seseorang yang mempunyai pangkat seperti pangkat sebagai Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri akan menggunakan rujukan kehormat Yang Amat Berhormat. Contoh lain yang terdekat ialah  Yang Berbahagia Profesor Madya Dato Paduka Dr. Mohd Rosli Saludin.

ULASAN:
MENURUT RUMUS-RUMUS YANG TELAH DITERANGKAN ITU, MAKA DIHARAP PENGGUNA BAHASA TERUTAMA BAHASA MELAYU DAPAT MEMBEZAKAN ANTARA PANGGILAN KEHORMATAN DAN JUGA RUJUKAN KEHORMAT. PENGGUNAAN ASPEK TERSEBUT MESTILAH MENGIKUT KONTEKS YANG TELAH DIGARISKAN AGAR TIDAK MENYALAHI HUKUM PENGGUNAANNYA.

No comments:

Post a Comment