ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Tuesday 24 April 2012

UNIKNYA BAHASA.


SITUASI 32.

Waktu sekolah menengah dahulu, seorang kawan telah mengajar saya mengenai satu bahasa rahsia yang agak susah untuk saya fahami. Kawan saya itu tinggal di kawasan pulau yang dikenali dengan nama ‘Pulau Suri” di Kelantan. Uniknya, bahasa yang digunakan itu menggunakan suku kata yang tertentu dan diselitkan diantara perkataan-perkataan bahasa Melayu. Contoh suku kata yang selalu digunakan ialah ‘ka’, ‘fa’, dan lain-lain. Contoh ayatnya adalah seperti berikut;
Bahasa Melayu Standard.
Bahasa Rahsia.
Saya teringin nak makan belangkas masak lemak cili api.
Safayafa teferifinginfin nakfak mafakanfan befelangfangkasfas mafasakfak lefemakfak cifilifi pafadifi.

          Kawan-kawan saya selalu menggunakan bahasa itu untuk menyatakan sesuatu yang kurang elok untuk diperkatakan seperti mengumpat ataupun mengkritik tanpa pengetahuan orang lain. Hal ini demikian kerana tidak semua orang boleh faham bahasa tersebut termasuk saya. Sememangnya saya ingin belajar cara untuk bertutur menggunakan bahasa tersebut tetapi agak sukar bagi saya. Jadi, saya terus lupakan niat untuk belajar bahasa itu sampai sekarang.
          Selain itu, bahasa rahsia ini juga digunakan oleh anggota keselamatan negara seperti tentera, polis dan lain-lain. Rasional penggunaan bahasa rahsia oleh golongan ini bagi mengelakkan musuh daripada mengesan atau mendapat maklumat mengenai mereka. Mereka juga menggunakan kod rahsia yang menggunakan nombor sebagai asas utama. Contohnya, perkataan seperti ‘Alpha 1234’, ‘Bravo 6578’ dan lain-lain.

Ulasan:
Bahasa sememangnya unik kerana mempunyai keupayaan untuk berkembang mengikut peredaran zaman. Oleh itu, masyarakat yang kreatif akan mencipta sesuatu yang baru yang mampu diterima oleh orang lain. Tidak semestinya bahasa itu digunakan untuk tujuan yang kurang baik kerana ia juga mempunyai kepentingan kepada negara terutama dari aspek keselamatan negara.

No comments:

Post a Comment