ASSALAMUALAIKUM W.B.T........

Wednesday 4 April 2012

Maaf masa kini.

SITUASI 22.

Dahulu, perkataan maaf yang dihulur amat bermakna kerana disampaikan secara ikhlas dan penuh dengan penghayatan untuk meminta maaf di atas kesilapan yang dilakukan. Sekarang, perkataan maaf hanya diucapkan hanya dimulut sahaja. Perkara itu merupakan kesan daripada peredaran masa dan juga pengaruh budaya luar yang tidak mementingkan adab. Berbeza dengan budaya dan adab masyarakat Melayu dahulu yang penuh dengan sopan santun.
Contohnya, pada minggu lepas, ketika saya sedang berjalan-jalan dengan rakan di satu kawasan, seorang budak perempuan telah terlanggar seorang perempuan tua. Dengan selamba sahaja budak itu berkata "sorry, mak cik" dan terus pergi begitu sahaja tanpa memandang perempuan itu. Maka, terbuktilah bahawa generasi zaman sekarang mempunyai benteng adab yang sangat rapuh dan sudah luntur di bawa arus pemodenan zaman.

ULASAN:
Melihat keadaan tersebut, saya berpesan pada diri sendiri dan juga kawan-kawan untuk menjaga adab sopan supaya kita terus dihormati. Dihormati kerana mampu bertahan dan mengekalkan warisan yang diperturunkan oleh nenek moyang kita dahulu.

No comments:

Post a Comment